23 augusti 2010

Det ska vara norskt!

Under studietiden (för några år sedan nu...) köpte jag ett antal delar ur "den vanliga" gröna servisen från Stavangerflint tilll en billig peng -då var prislappen den främsta orskaen till att det blev just den servisen. Nu är tallrikarna är sedan en tid nerpackade, men kopparna använder vi fortfarande för dagligt bruk. Kanske ska jag en dag samla ihop de delar jag har, ta en fin samlingsbild och lägga upp på bloggen?
Iallfall; sedan dess har jag alltid haft en förkärlek för norskt porslin, särskilt då Stavangerflint. Jag tycker att det finns minst lika många läckra mönster och former där som hos de svenska tillverkarna. Kolla in alla fina saker av Inger Wage på denna utmärkta hemsida; http://stavangerflint.gratisnettside.no/
Att de inte är lika populära (iallafall inte här i sverige...) och priserna därmed inte lika upphaussade som för de svenska serviserna skadar ju inte heller. Det problematiska är att Stavangerflint (som är det man oftast ser på loppisar i Sverige) i princip aldrig är märkta med dekorens eller formgivarens namn, vilket gör det svårt att ta reda på mer om sina älsklingar om man skulle vilja det. Litehjälpt har jag blivit av traderas norska motsvarighet http://qxl.no där man kan leta runt bland annonserna och hoppas att säljarna lagt ut bra information om objekten.
Nedan följer ett litet axplok ur mina norska fynd under sommaren.
Först två fat från Stavangerflint i utmärkt skick. En halv roman på baksidan om matlagning och fatens användning. På Holländska och på franska så man ka gissa att fatet tillverkades för export? Väldigt fint i mitt tycke, lite Picnic/ Marianne Westman-känsla över det hela.
Sedan en tallrik (köpte de tre som fanns) från Egersund (Egersunds fayancefabrik), av stämpeln att dömma tillverkat mellan 1962 och 1969. Fantastisk dekor med hela fatet fyllt av vitsippor. Har efter ett bra tag kommit på att vitsippa på norska heter Hvitveis, vilket underlättat informationssökningen något...
Och slutligen ännu en Stavangerflint-älskling, ett uppläggningsfat med dekoren Tulipan, troligtvis formgiven av Inger Waage.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar