10 februari 2011

Så blev de plötsligt 14...

Jo, många bloggare har vittnat om hur det där med samlande liksom smyger sig på en. Det började med att jag egentligen ville köpa två urläckra ganska stora turkosa glasvaser på Erikshjälpen. På Erikshjälpen i Malmö har dom dock en rätt galen prissättning -vaserna var dyrare där än vad de skulle vara på ex. tradera så jag surnade till och lyckades avhålla mig från att köpa dem. "Från och med nu ska jag bara köpa sånt som är riktigt billigt här". På glasvashyllan var den enda vasen för en tia en "bubbelvas". Veckan efter var det samma sak -de snygga glasvaserna stod kvar (men ville bara säga -fatta att ni har överprisat!) men en ny liten bubbelvas stod på hyllan. Denna gång för 15kr, men det är ju fortfarande tillräckligt billigt för att man ska kunna köpa den "för skojs skull".
Så har det trillat på och efter några stycken blev det till ett mer medvetet samlande -hoppas dom har en billig bubbelvas. Hoppas dom har en som är lite annorlunda, en udda färg eller storlek, tänker jag när jag springer iväg på loppis.
Ingen av dom jag har är exakt lika. Den rubinröda är väl mest spektakulär, men jag tänker att utan de mer neutrala som bakgrund skulle den inte vara lika fin? Förra veckan på Emmaus hittade jag så för första gången två stycken med etikett -Orrefors och det var kul att veta. Även om jag tror att de tillverkats på flera av glasbruken på 30-40talet(?).

3 kommentarer:

  1. Ha ha det ser ut som på vår spiselkrans en massa trattvasar.

    SvaraRadera
  2. http://arbetarbladet.se/merlasning/antikbyran/1.5457784-vaser-av-vicke-lindstrand

    Hej! Har nyligen börjat samla på liknade och sökte information, så hittade jag dig och även denna länk som jag tänkte att du kanske skulle finna intressant. :)

    /Louise

    SvaraRadera